FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt24/07/2014

Halva huset i gåva till sambo

Hej! Jag äger själv ett hus som jag köpte i november 2010 för 550 000 kr. Nu vill jag att min sambo ska äga halva huset och även stå på lagfarten. Jag undrar då hur jag ska gå tillväga? Han ska inte betala mig någon summa utan jag vill "ge" bort halva huset till honom. Kan jag således gåva över halva huset till honom och kommer det att kosta mig något om jag gör det? Kan en gåva räknas som en vinst på något sätt så jag måste betala någon slags skatt om jag vill ge bort halva mitt hus?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvoskatten i Sverige är avskaffad och någon skatt på gåvor tas inte ut (se 8 kap. 2 § inkomstskattelagen, IL). När det gäller fastigheter ses överlåtelsen som en gåva så länge köpeskillingen inte överstiger fastighetens taxeringsvärde (detta enligt den s k huvudsaklighetsprincipen). Taxeringsvärdet motsvarar ca 75 % av fastighetens marknadsvärde. Viktigt att notera är att övertagande av lån jämställs med betalning.

Rent praktiskt måste reglerna i 4 kap. 1-3 §§ samt 7-9 §§ jordabalken, JB, följas när det gäller själva handlingen (se 4 kap. 29 § JB). Gåvohandlingen ska vara skriftlig och köpeskillingen, i detta fallet 0 kr, ska anges. Vidare ska handlingen innehålla en förklaring från givaren där denna överlåter halva fastigheten till gåvomottagaren. Båda parter ska sedan underteckna handlingen.

Tveka inte att höra av dig om du har fler funderingar.

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare