FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt31/05/2014

Halkat i simhall - skadestånd?

Hej min vän halkade idag i en trappa ner i en barnbasdäng i en simhall och skadade handen så svårt att hen fick flera frakturer. Hen är sjukskriven i minst tre veckor, kanske mer eftersom handen ev ska opereras för att bli helt återställd. På simhallen, som drivs av ett privatägt företag, sade man att det inte var första gången någon halkat i just den trappen, att det hänt flera gånger förut och att "vi borde ha ett halkskydd där". Det ska tilläggas att min vän inte var det minsta oaktsam eller oförsiktig. Finns det någon möjlighet att utkräva skadestånd av företaget som driver simhallen för vållande till kroppsskada och utebliven inkomst?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

När det gäller skadestånd vid halkskador är det svårt att sia exakt om hur en domstol skulle döma. Företaget som driver simhallen har naturligtvis ett ansvar att minimera risker för att badgäster skadar sig när de vistas i lokalen. Om de brister i detta ansvar kan de bli skadeståndskyldiga.

När man gör bedömningen om företaget brustit i sitt ansvar tar man hänsyn till flera faktorer. Några av dessa är hur stor risken var att någon skulle halka, hur allvarligt en person i sådant fall kan tänkas skada sig, hur stora möjligheter det fanns att vidta åtgärder för att förhindra skadan etc. Det ska även finnas ett tydligt samband mellan det brustna ansvaret och den uppkomna skadan.

I det här fallet talar det faktum att företaget kände till hur halt det var till er fördel. Dessutom hade man ett förslag på en enkel åtgärd (halkskydd) som man borde ha vidtagit men inte gjort. I andra vågskålen får man lägga omständigheter som att det väldigt lätt blir halt i simhallar och att det finns en känd halkrisk. Om det finns tydliga skyltar som varnar för halka kan detta vidare begränsa företagets ansvar. Kanske krävs det inte att alla ytor är täckta av halkskydd?

Sammantaget skulle jag göra bedömningen att chanserna att få ett skadestånd är ganska goda. Detta främst eftersom skadan skedde i en trappa i simhallen, en plats där risken för stora personskador är överhängande. Vidare hade företaget enkelt kunna minimera risken genom att placera halkskydd vid den kända farozonen. När man har låtit bli att göra det har man brustit i sitt ansvar. Det har direkt lett till att din vän (förutsatt att hen inte var oaktsam och tex sprang ned för trappan) halkade och skadade sig. Således föreligger skadeståndsskyldighet.

Skadeståndet kan omfatta både läkarkostnader och utebliven inkomst om det inte betalas från annat håll.

Än en gång ska det poängteras att sådana här bedömningar är svåra och det är osäkert hur en domstol skulle döma. Allra helst får man titta om det finns liknande fall och hur de bedömdes. Mitt tips är att ni skickar ett skriftligt krav till företaget och ber dem kontakta sitt försäkringsbolag. Då kommer en skadehandläggare att göra en liknande bedömning som jag gjort (fast utförligare). Naturligtvis är det upp till företaget om de vill utnyttja sin försäkring eller ej men det kan vara en bra väg att gå.

Relevant lagtext hittar ni https://lagen.nu/1972:207.

Lycka till och hoppas din vän tillfrisknar snart!

Vänliga hälsningar

Thomas BorgenfalkRådgivare