Halka inne på krog

Hej jag var med om en olycka på en lokal krog hallowen 2013,jag tog ett steg på deras ramp och halkade och slog ut en tand och lite annat, var inte försäkrad vid tillfället, och jag har inte råd att fixa mina tänder och börjar nu få väldiga problem med resterande tänder, jag var i kontakt med krogen och dom säger att deras försäkring inte täcker mig, vad ska jag göra? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline.

Det du har drabbats av kallas på juridiskt språk personskada (inte så konstigt när man tänker efter). När en skada inträffat och de parter som är inblandade inte har något avtal mellan sig gäller i allmänhet skadeståndslagen, se 1 § den lagen. En tillämpning av skadeståndslagen utesluts inte bara av avtal utan också om det finns en särskild reglering i annan lagstiftning. Så tycks inte vara fallet här, t.ex. torde inte 32 kap Miljöbalken vara tillämplig.

Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan, 2:1 SkL. Rimligen kan vi anta att Lidl inte orsakade skadan med vilje. Därför måste vi fråga oss om Lildl av oaktsamhet vållat skadan. Redan här kan nämnas att krogens försäkringsvillkor inte har någon betydelse för deras skadeståndsansvar gentemot dig.

Skadeståndsskyldighet enligt svensk rätt förutsätter som regel att den som orsakar skadan har utfört en positiv handling. Oaktsam underlåtenhet att handla kan dock i vissa situationer leda till skadeståndsansvar. Det krävs då att det funnits en skyldighet att handla för att undvika skadan. En sådan skyldighet kan finnas t.ex. till följd av bestämmelser i lag eller annan författning eller till följd av att det i rättspraxis lagts fast en sådan princip i vissa situationer.

I princip kommer det juridiska resonemanget i ditt fall att kretsa kring huruvida det varit oaktsamt av krogen att inneha den aktuella rampen på sätt som skett. För att kunna avgöra den frågan krävs tillgång till fler uppgifter än de du uppgett. Rent allmänt kan sägas att innehavet av en ramp på en krog av praktiska skäl inte i sig torde kunna grunda någon skadeståndsskyldighet. En bedömning måste dock göras av den aktuella rampen. Var det blött på rampen bör resonemanget också kretsa kring huruvida det varit oaktsamt av krogen att inte städa undan det blöta i tid osv.

Ytterligare omständigheter kan vara av avgörande betydelse vid en eventuell rättegång, t.ex. betydelsen av ditt eget handlande, ev. alkoholinttag etc.

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning för att ex skriva ett brev till motparten rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Lawline RådgivareRådgivare