FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/07/2016

Hälftendelning vid bodelning efter över fem år som sambos och gifta

hej fråga.

sambo 5 år ,gift 19 månader totalt 6 år 6 månader hur ska delning vara 50 50 ? inga skulder inga lån inga barn hyreslägenhet. ägde en mc innan förhållandet

Med vänlig hälsning Alex

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom tiden som ni har varit sambo och gifta totalt överstiger fem år blir det mycket riktigt en hälftendelning vid en eventuell skilsmässa (äktenskapsbalken 12 kap. 1 §). Det verkar inte som att ni har skrivit något äktenskapsförord. Din fru har då rätt till hälften av värdet på din motorcykel, oavsett om du köpte den innan ni blev tillsammans. Hyresrättens värde kommer att ses som 0 kr eftersom det är olagligt att sälja ett hyreskontrakt. Vem som får överta hyresrätten beror på vem som har bäst behov av lägenheten (11 kap. 8 §).

Jag hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare