Häktning av rätten, ex officio

Får Rätten självmant,utan att Åklagaren begärt häktning, besluta om att en åtalad som är på fri fot vid domen, skall häktas vid en fällande dom

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Rätten har enligt rättegångsbalken (RB) 24:17 en möjlighet att ex officio (av egen kraft) ta upp och pröva en fråga om att en häkta en åtalad person utan att en åklagare framställer en sådan begäran. Åtalet måste dock röra sådana gärningar som medger häktning enligt 24:1 RB, alltså att åtalet rör en gärning där ett års fängelse kan vara påföljd vid fällande dom samt att det finns en risk för att den åtalade försöker fly undan lagföring, fortsätter att begå brott eller försöker försvåra utredningen av brottet.

Här finns en länk till rättegångsbalken https://lagen.nu/1942:740#A2

Jag hoppas du fått svar på din fråga

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare