FrågaAVTALSRÄTTAvtal16/01/2017

Gym fortsätter fakturera efter bindningstidens utgång

Hej! Om jag ingått i ett medlemskap på ett gym med bindningstid 12månader. Och förutsättningarna för detta är att om man inte betalar en månad så spärras ens gym kort så man inte kan nyttja faciliteten för verksamhet tills man betalat fakturan. Under bindningstid inser jag ju att vad som än händer så måste jag betala det jag åtagit mig att betala. Men efter denna tid tagit slut så har gymmet fortsatt att fakturera mig flera månader. Under dessa månader har jag ju inte fått använda gymmet för dom men blir fortfarande fakturerad för varje återkommande månad. Har varit strul med massa flyttar så inte blivit delgivna dessa etc och fick idag 10 fakturor ifrån inkassa på sammanlagt dryga sex tusen kronor för flera månader som inte är under bindningstiden. Måste jag betala dessa eller kan jag bestrida detta på något sätt?

Jag har ju blivit utestängd ifrån deras lokaler så jag inte kunnat deltagit i det jag förväntas betala för och borde på så vis bara ha fått en månads avgift i faktura och sedan ett avslutat eller fryst medlemskap som återupptas vid betalning... Eller fungerar det inte så?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline!

Eftersom jag inte kan se hur avtalet ser ut är det lite svårt att svara på din fråga, men jag ska försöka besvara utifrån en hypotes av vad som kan vara problemet.

Det kan vara så att ditt avtal har ett villkor som säger att om du inte aktivt avslutar medlemskapet efter bindningstiden fortsätter avtalet löpa. Det kan exempelvis lyda så här: "Efter bindningstiden övergår avtalet till löpande med en månads uppsägningstid."

Jag rekommenderar att du ringer dit och ber dem avsluta ditt medlemskap så fort som möjligt.

Bindningstid innebär inte nödvändigtvis att det är en begränsad tid då avtalet gäller och därefter per automatik avslutas vid bindningstidens utgång. Bindningstid innebär att det är den minsta tiden avtalet kan löpa och därefter (beroende på hur avtalet lyder) behöver det antingen sägas upp för att upphöra att gälla eller så sägs det upp automatiskt.

Om avtalet ser ut på det viset att det fortsätter löpa efter bindningstidens utgång och du inte har sagt upp det har du en skyldighet att betala fakturorna.

Villkoret att kortet spärras så att man inte kan nyttja faciliteten tills man betalat fakturan innebär endast att kortet spärras men inte nödvändigtvis att själva medlemskapet fryses, om inget annat anges.

Hoppas svaret hjälpte. Läs igenom avtalet och återkom gärna med fler frågor om det skulle visa sig att problemet inte var så som jag förmodade.

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare