Grunder för återkallelse av körkort

Hej! Det är så att jag har fått en ordningsbot 160a som jag godkände, vilket innebar att jag missade en skylt och körde emot trafiken där det var motorförbud mellan 23-04, som sagt jag missade den skylten helt och hållet pga att jag inte kört där innan. Så min fråga är alltså, kan mitt körkort bli indraget pga detta?

Lawline svarar

Hej! Grunderna för återkallelse av körkort finns angivna i 5 kap. 3 § körkortslagen (1998:488). För din del är de grunder som skulle kunna vara aktuell för att återkalla körkortet att du har gjort dig skyldig till
grov vårdslöshet i trafik eller att du brutit mot någon regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, om överträdelsen inte kan anses som ringa. Huruvida dessa grunder är tillämpliga beror på omständigheterna vid det aktuella tillfället, och vad som kan anses utrett kring angående detta tillfälle. Jag utgår här ifrån att det inte handlar om upprepade händelser och att inte alkohol eller narkotika är inblandat. För att någon ska anses ha gjort sig skyldig till grov vårdslöshet i trafik, så krävs det att denne gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, se 1 § 2 st. lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott. Detta är alltså ett allvarligare brott än vårdslöshet i trafik som inte är grov.

Lars BålmanRådgivare