Greps med 0,98 gram amfetamin. Har erkänt, dom förkunnas om en vecka. Vad kan jag förvänta mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du grips med amfetamin gör du dig skyldig till innehav av narkotika. Bestämmelser om detta finns i narkotikastrafflagen (NSL). Den som innehar av narkotika ska dömas till narkotikabrott (NSL 1 §). Det finns tre olika grader av narkotikabrott beroende på hur allvarligt brottet är: ringa, normalt eller grovt.

Jag kan tyvärr inte säga vad domstolen kommer besluta för dig eftersom den dömer från fall till fall och tar hänsyn till omständigheterna vid varje specifik situation. Men vid bedömningen ska domstolen bl.a. ta hänsyn till mängden narkotika och endast baserat på att det i ditt fall gäller så lite som 0,98 gram, skulle jag tro att det handlar om den mildaste graden, alltså ringa narkotikabrott (NSL 2 §). Straffet för detta brott är böter eller fängelse i högst sex månader. Domstolen tar även hänsyn till om du t.ex. begått brott tidigare, vilket talar för ett högre straff, eller om du är ung, vilket talar för ett lägre straff. Vad jag också kan säga är att domstolen ofta inte dömer till maxstraffet för brott, så om du döms för ringa narkotikabrott blir det troligtvis inte så hårt straff som fängelse i sex månader.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare