FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/04/2017

Grenar och träd som sträcker sig över tomtgräns

Hej!

Grannen har stora träd som växer alldeles för nära tomt gränsen de har låtit grenarna växa in på vår tomt med 2-3 meter. Samma grannar har också träd där del av stammen står på vår tomt. Vi kan pga detta inte sätta en egen häck, några av träden är gran som l/t att vi får deras kottar och barr på vår tomt.

Om vi tolkar jodabalken rätt ska grannarna ta bort detta. Men hur går vi tillväga om de inte gör det? Vi har tidigare lyft detta med grannen men inget har hänt. Så hur gör vi för att kunna få bort dessa grenar och kanske t.o.m trädet där 1/2stammen står på vår tomt.

Tacksam för svar!

Vill gärna vara anonym om detta läggs ut på er sida.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Grenarna som växer in på er tomt
Om grenar eller rötter från er grannes träd tränger in på er tomt och detta orsakar olägenhet så får ni ta bort dessa enligt 3 kap. 2 § jordabalken. Er granne ska dock först få möjlighet att själv vidta åtgärder om ett borttagande kan väntas leda till betydande skada för denne.

Eftersom grenarna hindrar er från att sätta en häck och dessutom medför att kottar och barr samlas på er tomt bör kravet på olägenhet vara uppfyllt.

Träd där del av stammen står på er tomt
Det finns inget stöd i lag för att fälla träd som tränger in på er tomt. Man får inte heller ta bort rötter och grenar på ett sådant sätt att trädet dör av ingreppet. Det skulle nämligen vara samma sak som att ta bort trädet helt och hållet.

Vad ni bör göra
För att vara på den säkra sidan bör ni först meddela er granne att ni avser att klippa grenarna som tränger in på er tomt och sedan ge er granne tid att själv åtgärda det. Gör er granne som tidigare ingenting kan ni sedan avverka de grenar som är på er sida av tomtgränsen.

Trädet som till hälften står på er sida finns det inte någon lagstadgad rätt att fälla utan er grannes samtycke. Så mitt tips är att prata med grannen och försöka komma överens om att ni ska få fälla trädet.

Hoppas detta svarade på din fråga.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare