Gränsöverskridande reklamation av vara

Hej Jag köpte till min dotter en jacka för 799 kr i Köpenhamn förra hösten, 2013 . Sömmarna har släppt och det är stort hål vid armhåla. Sömmerskan har bedömt att det är omfattande jobb att laga då man måste sprätta foder. Kan vi få gå med kvitto till en Zara affär i Sverige och göra reklamation? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej

Va trevligt att vänder dig till oss här på Lawline och tack för din fråga!

Då det är fel på en vara (när en vara kan anses felaktig, 16 § Konsumentköplagen) kan man reklamera den. Eftersom dessa reEnligt EU:s direktiv måste alla EU länder ha en reklamationsrätt för konsumenter på minst 2 år. Enligt dansk rätt och deras köplag (Købeloven) har en konsument 2 års reklamationsrätt.

Dessa minimi rätter för konsumenter gäller dock i varje enskilt land och medför inte automatiskt att man har rätt att reklamera i vilket EU land man vill då man köpt varor i en internationell butikskedja. Således kan jackan, utifrån att felet är beroende på ett ursprungsfel, reklameras i Danmark enligt deras lagstiftning. Då varan som jag uppfattar det inte är köpt på nätet, utan i butik, kan däremot kan jackan reklameras i Sverige.

Med vänlig hälsning,

Sandra NordinRådgivare