Grannes uttalande om hundar som maträtt - brottsligt eller tillåtet?

Hej! Jag kommer från Taiwan och en granne till mig har gjort en kommentar om mig till min man eftersom hennes nya hund inte fick hälsa på min hund. Hennes uttalande gick så här ”Hon har en annan syn om gatuhundar, Ja där hon kommer ifrån så äter ju man hundar. Som Kina eller Vietnam.” Då skrev jag till henne att jag ogilla henne och vill undervika henne så mycket jag kan. Sen skrev hon tillbaka och påstår bl.a. att jag har ett komplicerat förhållande till gatuhundar med tanke på var jag kommer från. Hon skrev även att hon inte finner mig vara på den intellektuella nivån att det skulle vara stimulerande för henne att föra en kommunikation med mig. Efter 13 år i Sverige har jag nu tappat min tro i detta samhälle. Jag tycket att det är helt kränkande och jag känner mig mindre värd. Ska jag bara låta henne säga negativ om min bakgrund och ska jag låta henne tro att det är tillåtet? Kan jag åtala henne för hon har sagt och skrivit?

Huei-Lien

Lawline svarar

Hej! Jag har förståelse för att sådant som din granne har sagt kanske inte är så trevligt att höra alla gånger. Det som kanske gör saken extra känslig är att du har en hund och behandlar den som ett husdjur, och därför kanske ogillar att prata om hund som en maträtt. De brott som aktualiseras är förtal enligt 5 kap. 1 § brottsbalken (1962:700), BrB angående din grannes kommentar till din man, samt förolämpning enligt 5 kap. 3 § BrB angående din grannes kommentar till dig själv. Straffet är inte fängelse, utan endast böter. Enligt 5 kap. 5 § BrB har du som målsägande rätt att åtala din granne. Angående dessa brott behöver således inte någon åklagare vara inblandad. Om brott föreligger så har den drabbade rätt till skadestånd från den som begått brottet, 2 kap. 3 § skadeståndslagen (1972:207), SkL. Dock krävs i så fall att kränkningen är allvarlig, varvid en bedömning av samtliga omständigheter får göras. För resonemang kring detta, se prop. 2000/01:68 s. 65.

Frågan är emellertid om uttalandena från din granne uppfyller rekvisiten i lagrummen. Allt som är otrevligt att göra mot någon utgör nämligen inte något brott enligt svensk lag. Angående förtal krävs att personen "...utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning." är finns det dock något som kallas för sanningsbevisning, 5 kap. 1 § 2 st. Om det var försvarligt av grannen att uttala sig och om grannen dessutom kan visa att uppgiften var sann eller att grannen hade skälig grund för den, så föreligger inte något brott.

Det handlar också om yttrandefrihet; om din granne förbjuds att prata så här om dig med andra, så är det en inskränkning i yttrandefriheten, och därför kan en avvägning behöva göras. "Umgänget mellan människor kräver...en icke obetydlig frihet att om annan omtala fakta, även sådana som är nedsättande för honom." Se prop. prop. 1962:10 del B s. 128 ff.

Angående vad som är försvarligt anges i förarbetena till BrB att man ska beakta när, var och till vem uttalandet gjordes, samt syftet med uttalandet, se prop. 1962:10 del B s. 128. Din granne kan knappast visa att du har en annan syn på hundar, men kanske att denne hade skälig grund för denna uppgift. Jag saknar kunskap om huruvida det taiwanesiska köket inkluderar hundrätter, så detta ska jag inte uttala mig om.

Angående brottet förolämpning krävs att en person smädar en annan person genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot denne. Här saknas möjligheten som nämns ovan angående förtal, det vill säga möjligheten att visa att uttalandet är försvarligt och sant. Det råder oenighet i praxis om huruvida sanningsbevisning kan utesluta ansvar, trots att det inte framkommmer av lagrummet, se Berggren, Nils-Olof m.fl., Brottsbalken - en kommentar, nätupplaga, under presentationen av dessa brott. Det är i vart fall inte helt klart att din granne har begått ett brott.

En annan sak är att du måste kunna bevisa i domstolen att din granne har sagt dessa saker. Det underlättar här att du har vissa uttalanden från denne på papper. Dock är det så att en rättegång ofta är en ansträngande process - för båda parter. Speciellt eftersom ni är grannar är det kanske inte så trevligt att mötas ansikte mot ansikte i en rättegångssal, som motparter, eller i ert bostadsområde, när processen slutligen är över. Ofta kan det vara enklare för båda att lösa detta internt. Ibland är det naturligtvis enklast att helt enkelt sluta att prata med personen. Om personen fortsätter att vara påfrestande mot dig eller din man efter att ni bett denne sluta prata om detta ämne, så kan du givetvis ta tag i saken på nytt.

Lars BålmanRådgivare