FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/09/2014

Grannens häck sprider sig in på min tomt

Hej. Mitt hus gränsar till ett dagis som drivs av kommunen. Kommunen har för länge sedan planterat en nyponhäck som spridet sig in på min tomt, jag har varit i kontakt med kommunen och sagt att jag vill att de tar bort den (gräver upp). Den är gammal och eftersatt. Kvinnan jag talat med på kommunen menar på att det är mitt eget ansvar att ta bort det som sppridet sig till min tomt. Jag betvilar att det är så och skulle behöva juridisk rådgivning i detta.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Eftersom du skriver att häcken spridit sig in på din tomt och talar om att gräva upp den antar  jag att det handlar om att även rötterna spridit sig in på din tomt.

Jordabalkens 3 kap. 1 § slås fast att fastighetsägare är skyldig att ta "skälig hänsyn" till sin omgivning, och i  2 § står att om rot eller gren tränger in in på en fastighet och det medför olägenhet så får fastighetsägaren ta bort dessa. Om att ta bort dem kan antas medföra betydande skada för den som äger trädet/häcken/etc ska dock denne först ges tillfälle att själv ta bort roten eller grenarna.

I ditt fall medför nyponhäcken olägenhet, och du har berett kommunen tillfälle att själv åtgärda det. Kommunen har avböjt att själv göra det men gett dig tillåtelse att gräva upp rötterna. Det är alltså fritt fram för dig att ta bort dem, dock måste du iaktta försiktighet så du inte skadar häcken mer än nödvändigt när du gör det.

Frågan är vem som egentligen har ansvar för att häcken tas bort från din tomt. Det finns inget klart svar på det i JB. I praxis har Högsta Domstolen uttalat sig i ett mål där en häck var planterad på tomtgränsen mellan två fastigheter. Domstolen ansåg här att fastighetsägaren hade en skyldighet att se till att häcken inte orsakade olägenhet (och därför avvisades kravet på ersättning för kostnaden för att forsla bort grenar som trillar ner på tomten när angränsande granne klippte ner den). Möjligen skulle samma sak kunna anses om nyponhäcken, som inte bara trängt in på din tomt utan du även säger att den är eftersatt. Det är dock en bedömning som får ske från fall till fall, och kan du och kommunen inte komma överens själva måste talan väckas i domstol - något som riskerar att kosta mångfalt mer än kostnaden för att åtgärda häcken själv.

Det allra enklaste i ditt fall är att du återigen ber kommunen att ta sitt ansvar att ansa häcken så att den inte sträcker sig in på din tomt, men annars själv ser till att det som sträcker sig in på din tomt tas bort.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare