FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet12/08/2017

Granne utför högljudd sågning precis intill tomtgränsen

Hej. Har en granne som eldar med ved inget med det. Men när han varje år ska kapa den står han precis mittemot våran altan. Kanske 3 till 4 meter från grillen. Så gott som På tomtgränsen. Vi har huset rätt så tätt . När vi är ute med barnen är det bara gå in annars lär dom då hörselskador. Är det okej att han står så nära inpå? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vad gäller?

3 kap. 1 § jordabalken så skall man ta hänsyn till sina grannar. Detta gäller även ljudnivå av så kallat buller, alltså oönskat ljud. Enligt Villaägarnas riksförbunds praxis så är buller otillåtet om det sker för ofta eller med onödig brist på hänsyn. Om grannen lika gärna kan vara på en plats i sin tomt där han stör mindre, så ska han vara det. Toleransen kring ljudnivå är mindre utomhus än om ni hade blivit störda i samma utsträckning när ni var inomhus.

Vad bör ni göra?

Meddela grannen detta och försök få honom att ändra sina rutiner. Om han vägrar, så kan ni skicka in en stämningsansökan till tingsrätten. I fall som dessa är det mycket som är upp till tolkning och det är därför svårt för mig att säga vad ni har för chanser att få igenom en sådan talan. Om ni inte lyckas lösa problemet mellan fyra ögon så rekommenderar jag starkt att ni söker er till vår juristbyrå för att få hjälp med stämningsansökan och representation i rätten. Mer info om detta finner ni här. I rätten kan ni både få ett förbud mot grannen att såga t.ex. under viss tid och plats och även möjlighet till skadestånd.

Hoppas svaret är till er hjälp och att ni inte tvekar med att höra av er till Lawline igen nästa gång juridiken krånglar! Med vår expressrådgivning får ni garanterat svar och dessutom högre kvalitetsgaranti.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare