Granne har sågat ner överskjutande grenar

Hej! När vi kom hem från påskfirande hade grannen sågat ner 4 stora grenar från två av våra trän. Grenarna nådde över till hans tomt. Får han göra så utan att prata med oss?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Vad gäller rötter och grenar som hänger över grannens tomt finns en särskild bestämmelse i JB 3:2 som behandlar förhållandet mellan grannar:
"Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom" (fetstil tillagd).

Detta innebär alltså att man i princip har rätt att kapa av grannens gren som hänger över ens tomt om den medför olägenhet, t.ex. i form av att yta inte kan användas, att det ser fult ut eller liknande. Observera dock er rätt som ägare till träden att först själva få komma till rätta med problemet. Eftersom ni uppger att det rör sig om 4 stora grenar borde grannen antagligen ha pratat med er först.

Om ni anser att grannen sågat av för mycket eller på fel sätt samt att ni inte har fått tillfälle att själva åtgärda problemet kan ni ta detta vidare genom att kräva skadestånd för de extrakostnader som uppstått på grund av att han sågade ner grenarna utan att fråga er först.

Hoppas svaret är till hjälp.

Mvh,

Thomas BorgenfalkRådgivare