FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/10/2014

GRANNARS MEDGIVANDE VID UPPFÖRANDE AV KOMPLEMENTBYGGNAD NÄRMARE ÄN 4,5 M FRÅN TOMTGRÄNS

Min fråga gäller VAD som kan regleras och om framtida villkor kan ställas i ett skriftligt avtal om tillstånd till uppförande av komplementsbyggnad nära tomtgräns (<4,5meter)? Jag förutsätter att man kan ställa krav på utförandet/utseendet, storlek och placering.

Kan man ta med villkor i avtalet för under vilka förutsättningar komplementsbyggnaden måste tas bort? Såsom t.ex. att den får stå nära tomtgräns såvida grannen inte i framtiden bygger en altan som går in i 4,5meterszonen? Eller, kan man ställa villkor i tiden, såsom att den får stå där i 10 år, sedan krävs ett nytt avtal för att den ska få stå kvar? Om man INTE får ha villkor i avtalet om borttagande av komplementsbyggnaden, känns det som man GER något men inte kan FÅ något tillbaka (annat än att be om direkt ekonomisk ersättning för att ge sitt medgivande). Vad är i så fall tanken bakom avtalen egentligen?

Hur bär man sig åt om grannen efter en tid avviker från den utformning av komplementsbyggnaden som man kommit överens om i avtalet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Uppförande av komplementbyggnader regleras i 9 kap. 4 § Plan- & Bygglagen (2010:900). Du kan läsa bestämmelsen här.

Syftet med det s.k. "grannmedgivandet" är att den som vill bygga en komplementbyggnad närmare än 4,5 meter från tomtgränsen slipper söka bygglov för detta om han istället fått berörd grannes medgivande till bygget. På så vis slipper man byråkrati och tidskrävande beslutsprocesser när det bara är fråga om små byggnationer.

I bestämmelsen benämns det du kallar för avtal som medgivande. Märk väl att medgivande bara krävs om komplementbyggnaden till någon del hamnar närmare än 4,5 meter från tomtgränsen. Om komplementbyggnaden i sin helhet placeras precis 4,5 meter eller mer från tomtgränsen behöver din granne alltså varken bygglov eller ditt medgivande för att uppföra komplementbyggnaden.

Det framgår inte närmare av vare sig förarbeten eller rättspraxis på vilka sätt ett medgivande kan villkoras. Således ligger frågan öppen och utgångspunkten torde förmodligen i sådant fall vara avtalsfrihet. Villkor om utseende, storlek och placering borde rimligen utan problem kunna framställas som förutsättningar för ett medgivande. T ex torde det vara befogat att i dylika fall villkora ett medgivande med att panoramafönster av integritetsskäl inte får placeras i riktning mot din tomt osv.

Villkor om att komplementbyggnaden under vissa förutsättningar måste rivas förefaller dock vara mer tveksamma ur skälighetssynpunkt. Risken finns att en domstol skulle betrakta dem som oskäliga och lämna dem utan avseende med stöd av 36 § Avtalslagen (kan läsas här). Bedömning görs i sådana fall med utgångspunkt utifrån omständigheterna i det enskilda fallet, så några generellt giltiga svar är svåra att ge. Vill du vara på den säkra sidan kan det dock vara klokt att komma överens om precisa villkor för utformning, storlek och placering som ska gälla för den aktuella byggnationen, utan att gå in på framtiden. Om din granne framöver vill vidta ytterligare komplementbyggnationer inom 4,5-meterszonen krävs ju ändå ditt samtycke för dessa åtgärder innan de får vidtas.

Om du upplever att grannen överträder 4,5-meterszonen på ett sätt som inte omfattas av ditt samtycke kan du anmäla detta till byggnadsnämnden i din kommun. Din granne kan då vid vite föreläggas att riva den del av tillbyggnaden som inte omfattas av ditt samtycke.

Om det är något i mitt svar som du vill få förtydligat är du välkommen att kontakta mig via e-post till filip.redin@gmail.com.

Vänligen,

Filip RedinRådgivare