FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet06/08/2015

Grannarnas träd förstör min uppfart

Hej!

Min fråga: Rötterna från grannens träd (tallar) förstör asfalten till min infart där jag parkerar min bil.

Kan jag kräva att grannen ska fälla ner 2-3 träd?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om en grannes rot eller gren tränger in på din sida av fastigheten och det medför olägenhet för dig har du rätt att ta bort dem, i detta fall gäller det ju rötter. Men du måste först bereda grannen tillfälle att själv åtgärda det om det kan befaras medföra skada för grannen, se https://lagen.nu/1970:994#K3P2S1.

Grannen måste få rimlig tid på sig att åtgärda problemet innan du får göra något åt saken, vilket är åtminstone mellan tre och sex månader. I lagtexten anges tydligt att det gäller rot och gren, dvs. inte stammen på trädet. Om du ska ta bort rötterna själv måste du göra det så att inte träden dör, eftersom du isåfall kan bli skadeståndsskyldig.

Du kan alltså inte kräva att grannen ska ta bort träden helt, däremot rötterna om de förstör din uppfart.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sara WelinRådgivare