Göra egendom (pengar) till enskild

Jag har ärvt en summa pengar då min mamma gick bort. Jag vill göra dessa pengar till min enskilda egendom. Kan jag göra det och hur går jag tillväga.

MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om giftorättsgods respektive enskild egendom finner du i äktenskapsbalken (ÄktB), se här.

I ÄktB 7 kap. 1 § fastslås att makars egendom är giftorättsgods, såvida den inte är enskild. Giftorättsgods ingår, till skillnad från enskild egendom, i en bodelning och distinktionen mellan enskild egendom och giftorättsgods är således viktig. Bestämmelsen hittar du här.

Av ÄktB 7 kap. 2 § (som du hittar här) framgår på vilka sätt egendom kan göras till enskild. Enligt 1 p. i bestämmelsen kan egendom göras till enskild genom överenskommelse makarna emellan i form av äktenskapsförord. Du och din make måste således sluta ett äktenskapsförord där ni överenskommer att pengarna du ärvt från din mor utgör enskild egendom.

Ha i åtanke att pengar utgör en speciell egendom i juridiskt hänseende. Pengar är lika varandra och kan bytas ut och därmed förlora sin identitet, det är därför viktigt att pengarna hålls avskilda på ett separat konto och inte t.ex. på ett gemensamt bankkonto.

Är ni intresserade av att upprätta äktenskapsförord rekommenderar jag er att använda vår tjänst för detta. Den hittar du här.

Hoppas du med detta fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare