Göra bröstarvinge arvslös

Jag och min man är gifta och har 3 barn tillsammans. Min make har 2 barn från ett tidigare förhållande också. Vi har köpt huset före vi gifte oss med 50% ägande rätt till det. Hur kan vi göra att hans barn skall inte ärva honom eller oss alls? kan man sälja allt egendom till våra gemensamma barn?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Huvudregeln i svensk rätt är att barnen till en avliden ärver en lika stor del vardera av kvarlåtenskapen, det som kallas för arvslott. Detta framgår av 2 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB). Efterlevande make om sådan finns ärver den kvarlåtenskap som skulle ha tillfallit deras gemensamma barn och barnen får istället rätt till efterarv när den andra föräldern avlider. Särkullsbarn har däremot rätt att få ut sitt arv direkt, enligt 3 kap. 1 § ÄB. Så i ert fall är det fem barn som ärver din make, och de ärver om han inte har testamente 1/5 vardera, detta är vardera barns arvslott.

Ett barns arvslott kan inskränkas genom testamente, och på så vis kan vissa barn gynnas framför andra. Men en bröstarvinge (barn) har alltid rätt att få ut sin laglott, vilken är hälften av arvslotten (7 kap 1 § ÄB).
Så  man kan inte via testamente göra en bröstarvinge arvslös.

Det står er fritt att sälja egendom till vem ni vill, men en försäljning inbringar pengar och dessa pengar har ju även särkullsbarnen arvsrätt i såvida de finns kvar vid dödsfallet. Om ni istället ger bort egendom (eller om det trots att det kallas annat framstår som en gåva) till era gemensamma barn räknas det som huvudregel som förskott på arv (se ÄB 6 kap. 1 §), och värdet kommer att räknas av på mottagarens arv senare. Ska det inte räknas som förskott måste det tydligt framgå.

Om all er egendom genom äktenskapsförord blir fruns enskilda egendom, så ingår den efter makens död inte i bodelningen mellan den efterlevande maken och dödsboet eftersom det enbart är giftorättsgods som bodelas (se 10 kap. 1 § ÄB). I ett sådant scenario blir särkullsbarnen helt arvslösa och de gemensamma barnen ärver efter båda föräldrarnas bortgång allt. En sådan lösning kan dock enligt praxis (se NJA 1985 s. 414) klandras med stöd av 7 kap. 4 § ÄB eftersom den kränker laglotten.

Möjligheterna att göra en bröstarvinge helt arvslös är alltså begränsade då skyddet för laglotten är såpass starkt, men det är fullt tillåtet och möjligt att ner till laglotten begränsa arvet för en eller flera bröstarvingar.

Lawline RådgivareRådgivare