Göra arv till mottagarens enskilda egendom

Om jag vill att mina barns arv ska vara personlig egendom hur gör jag då

Jag är ensam

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att ett arv ska utgöra enskild egendom hos mottagaren måste detta framgå av testamente (7 kap. 2 § p. 4 ÄktB). Du behöver alltså upprätta ett testamente i vilket det framgår att arvet efter dig ska vara dina barns enskilda egendom. Att egendomen är enskild innebär att den inte ingår i en eventuell framtida bodelning (10 kap. 1 § ÄktB).

Att tänka på vid upprättande av testamente är att det är viktigt att testamentet uppfyller formkraven som lagen stadgar, annars är det inte gällande (13 kap. 1 § ÄB). Ett testamente ska upprättas skriftligen med två vittnen som närvarar samtidigt och det ska undertecknas av både testator och vittnen (10 kap. 1 § ÄB). Vem som inte får agera testamentsvittne framgår av 10 kap. 4 § ÄB. Det handlar bland annat om en släkting i rakt upp- eller nedstigande led till testatorn eller någon som själv ärver enligt testamentet.

Om du behöver hjälp med att upprätta ett testamente kan du använda dig av Lawlines avtalstjänst, den hittar du här.

Äktenskapsbalken (ÄktB) finner du här.

Ärvdabalken (ÄB) finner du här.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Johan WaldebrinkRådgivare