Göra arv till enskild egendom

Hej. Vi vill att det våra barn ärver efter oss skall vara enskild egendom i sina resp förhållanden. Kan vi själva upprätta en handling om detta eller måste vi vända oss till en jurist? Finns det särskilda formulär?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om ni vill att arvet ska vara respektive barns enskilda egendom och inte ingå som giftorättsgods i en bodelning efter äktenskapsskillnad så enligt Äktenskapsbalken 7 kap 2 § ska det framgå av testamente. Ni behöver alltså upprätta ett varsitt testamente som förklarar att arvet ska vara respektive barns enskilda egendom.

Ett testamente måste för att vara giltigt vara skriftlig, undertecknat av testator och underskriften ska bevittnas av två testamentsvittnen som också ska underteckna testamentet. Vittnena måste vara närvarande och bevittna när testator skriver under, och de måste veta att det är ett testamente de bevittnar men de behöver inte veta något om innehållet. Detta framgår av Ärvdabalken 10 kap 1 §. Vittnena får enligt 10 kap 4 § inte vara släkt i rakt upp- eller nedstigande led till testator, syskon till testator och inte heller testators sambo/make/maka. Men det går bra att låta goda vänner, grannen eller arbetskollegor bevittna. Dock så kan den som är förmånstagare enligt testamentet, alltså den som ärver enligt testamentet, inte bevittna det oavsett släktskap eller liknande.

Det är viktigt att formkraven uppfylls då ett testamente som inte uppfyller formkraven inte är giltigt. Däremot så utformningen i övrigt ställer lagen inga krav på, så länge formkraven uppfylls och undertecknande och bevittnande görs enligt lagreglerna så kan man skriva ut ett dokument på sin dator. För att säkerställa att allt blir som avsett, både att testamentet uppfyller formkraven och att den önskade effekten (i ert fall att arvet blir enskild egendom) inträder juridiskt så är det en god ide att ta hjälp med testamentet om man är osäker.

Det finns här en interaktiv tjänst för att upprätta ett skräddarsytt testamente till fast pris. Det går även bra att via personligt möte med en jurist upprätta ett testamente, t ex här kan du boka en tid hos Familjens Jurist som är en av Lawlines sponsorer och även Lawline kan via sin juristbyrå vara behjälplig med detta mot ersättning (alltså inte inom gratistjänsten).

Hoppas att ni fick svar på era frågor.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare