FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/01/2015

Godtrosvärv av lösöre

2006 sålde jag min häst till min dotter. Hon fick låna kvar sadeln under förutsättning att den togs väl omhand. Min sambo köpte den till mig 2002 för nypris 22000 (tjugotvåtusen kronor) Priset 2006 låg då på ca 14-18 000 sek.

Jag lade märke till att sadeln missköttes när jag besökte min dotter i stallet och bad henne vid flera tillfällen att se till att den blev skött såsom den borde!

Jag och min sambo separerade 2006 och jag flyttade till en fastighet i närheten av min dotter och hennes familj. Och jag kunde då lättare se efter skötseln av sadeln.

Dec 2008 blev jag akut sjuk och blev opererad på ett lasarett. Operationen gick fel pga läkarslarv och jag hamnade på intensiven i flera veckor. Läkarna var övertygade att jag inte skulle överleva. Men jag klarade mig fast det krävdes flera månader på sjukhus. När jag var hemma på permission berättade min dotter att hon hade köpt min sadel av min f.d. sambo!!?? och att hon köpt den för 7000 sek.

Min fd sambo erkände detta och berättade att min dotter ringt honom för att berätta att jag låg för döden och undrade om hon fick köpa sadel.!? Han hade ont om pengar så han gick med på detta trots att han visste att den inte var hans . Och han tyckte det var fruktansvärt att hon ville köpa den när jag var så sjuk och med tanke på att hon ville ha den på avbetalning!. Hon skulle ju få låna den av mig , vi hade ett muntligt avtal! Min fd sambo har gett mig tillbaka 2000 kr. Kan jag kräva betalning av min dotter, eller ska jag polisanmäla?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med ditt juridiska spörsmål!

I ditt fall är det lagen (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre (godtrosförvärvslagen) som är relevant. Enligt 2 § godtrosförvärvslagen kan en person som förvärvat lösöre (i ditt fall en sadel) från någon som inte har äganderätten till lösöret bli ny ägare. Din f.d. sambo äger inte sadeln men har ändå sålt den till din dotter. För att äganderätten ska övergå och för att din dotter ska bli ny ägare till sadeln måste din dotter vara i god tro vid överföringen. Med god tro menas att förvärvaren faktiskt trodde att den som sålde lösöret hade rätt att göra det. Om förvärvaren misstänkte eller borde ha misstänkt att säljaren inte var ägare till lösöret föreligger inte god tro och därmed inget godtrosförvärv.

I ditt fall vet din dotter att det är du som är ägaren till sadeln, vilket innebär att hon inte kan göra ett godtrosförvärv. Äganderätten har därmed inte övergått och du är fortfarande sadelns ägare. Du kan kräva tillbaka sadeln av din dotter och om hon vägrar ge tillbaka den kan det vara en idé att vända sig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare