FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt16/06/2017

Godtrosförvärv, bedrägeri

Jag har köpt en bil av en auktoriserad bilfirma. Den bilfirman har inte betalat ut bilen till förra ägaren. Nu vill den förra ägaren ha tillbaka bilen och jag är misstänkt för grovt bedrägeri.

Hur jag jag bli misstänkt när jag har betalat för bilen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Här bör man skilja mellan olika frågor. En fråga är om den förra ägaren har rätt att få tillbaka bilen. Om detta går aktualiseras frågan om du kan få pengarna du betalat till bilfirman tillbaka. Den sista frågan är om något brott har begåtts (t.ex. bedrägeri)

Har den förra ägaren rätt att få tillbaka bilen

Frågan om den förre ägaren kan få tillbaka bilen regleras i lagen om godtrosförvärv av lösöre. För att den förre ägaren ska kunna få tillbaka bilen måste denna person ha ägt bilen när bilfirman sålde den till dig. Det framgår inte om så är fallet. Men om det är så, kan denna kräva tillbaka bilen från dig om du var inte var i s.k. god tro vid köpet. Du anses vara i god tro endast om det är sannolikt att egendomens beskaffenhet, de förhållanden under vilka den utbjöds och omständigheterna i övrigt var sådana att du inte borde ha misstänkt att överlåtaren saknade rätt att förfoga över egendomen (se 2 §) Detta innebär således att man som köpare har en viss undersökningsplikt vad gäller förhållandet att säljaren faktiskt äger bilen. Jag saknar uppgifter för att kunna göra denna bedömning.

Din rätt att få pengar tillbaka från säljaren

Regler om detta finns i köplagen. Om den förre ägaren får ta tillbaka bilen innebär detta ett fel på bilen. Du har då rätt att få en ny bil eller att få pengarna tillbaka. Du kan dessutom, under vissa omständigheter, ha rätt att få skadestånd. Jag saknar dock även uppgifter för att göra denna bedömningen.

Bedrägeri

Din främsta fråga avser om du har begått bedrägeri. Jag har svårt att se att detta skulle ha skett. Bedrägeri består i att vilseleda någon till att göra något som innebär ekonomisk vinning för dig själv (se 9 kap 1 § brottsbalken. Jag förstår inte vad du har gjort som skulle kunna medföra att du har vilselett någon. Någon ekonomisk vinning lär inte heller finnas för dig. Det ligger närmare till hands att påstå att det eventuellt är säljaren som vilselett dig. Är det så att du är polisanmäld kommer polisen att utreda frågan: Polisen kommer dock antagligen komma fram till att något brott begåtts. Du lär således inte behöva oroa dig för detta.

Du är välkommen att kontakta mig på mattias.lindner@lawline.se om du har eventuella följdfrågor.
Lawline RådgivareRådgivare