FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet26/03/2015

Godtrosförvärv av tillbehör till fastighet.

Hej! Mina föräldrar har köpt en villa och på tomten fanns en tunna som man eldar under och kan bada i. Den sitter fast i marken med plintar och sitter rätt hårt. Nu kommer några andra som säger att den är deras och att mina föräldrar inte får behålla den fast de köpt villan. De säger att de förra ägarna lånade tunnan men nu vill de ha tillbaka den. Pratade med en kompis som läser juridik och hon sa att när den är monterad så borde det ingå som fastighetstillbehör men funkar det när den faktiskt ägs av de här andra? Eller ingick den i köpet då mina föräldrar inte hade någon aning om att det inte var de tidigare villaägarna som ägde tunnan?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av jordabalken (JB) artikel 2 § 1 framgår att till fastighet hör anläggningar som tillförts fastigheten för stadigvarande bruk. Om anläggningen är fast förankrad i fastigheten utgör det en indikation på att den ska användas permanent. Avgörande för om anläggningen är avsedd för stadigvarande bruk är emellertid vad som vid tiden för installationen var avsikten med anläggningen. Om tunnan utgör fastighetstillbehör är således i huvudsak beroende av om den vid installationen var avsedd att användas för permanent eller tillfälligt.

Oavsett om tunnan varit avsedd för stadigvarande eller tillfälligt bruk kan den ha övergått till de nya ägarna genom det som kallas godtrosförvärv.

Om tunnan varit avsedd att användas för stadigvarande bruk utgör den fastighetstillbehör och har enligt JB artikel 18 § 1 godtrosförvärvats om säljaren hade lagfart på fastigheten och köparen var i god tro. Med god tro avses att köparna inte kände till eller hade anledning att anta att tunnan inte skulle ingå i köpet.

Om tunnan istället varit avsedd att användas tillfälligt utgör tunnan lös egendom och har godtrosförvärvats enligt lagen om godtrosförvärv 2 § förutsatt att förvärvaren fått egendomen i sin besittning och varit i god tro.

Vänligen,

Evelina LindgrenRådgivare