Godtrosförvärv av dator

Hej! Det är så att någon är skyldig mig en summa pengar och vi kom överens att jag skulle få en dator istället för att han inte hade möjlighet att betala. Efter ett par månader nu kommer en annan person som hävdar att datorn är hans och att han har papper på det, vilket han visade upp. Och den var på hans företag. Jag visste inte att han var inblandad när jag fick datorn. Mannen som lämnade över datorn till mig som betalat nekar nu att jag fick den som betalt för hans skulder. Ägaren hotar att polisanmäla om jag inte lämnar över datorn till honom.

Frågan är alltså vad borde jag göra nu? Vilka rättigheter har jag?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom du har förvärvat egendom som någon annan hävdar äganderätt till är den stora frågan om du har gjort ett godtrosförvärv enligt lag om godtrosförvärv av lösöre (GFL), https://lagen.nu/1986:796. Enligt 2 § GFL så gör man ett godtrosförvärv om man förvärvat lösöre genom överlåtelse från någon annan som hade egendomen i sin besittning men varken var ägare eller behörig att förfoga över egendomen och man fick egendomen i sin besittning och var i god tro. Den goda tron hos en förvärvare definieras i 2 § 2st GFL som att det är sannolikt i förhållande till egendomens beskaffenhet, de förhållanden under vilken den utbjöds och omständigheterna i övrigt var sådana att han inte borde ha misstänkt att överlåtaren inte kunde förfoga över egendomen.

Om det alltså inte vara några omständigheter som borde ha gjort dig misstänksam kan du alltså ha gjort ett godtrosförvärv, men detta brukar bedömas väldigt restriktivt och det är svårt att göra ett förvärv i god tro nu för tiden. Dessutom finns det en regel i 3 § GFL som innebär att man inte kan godtrosförvärva stulen egendom.Om den skuldsatte fått tag i datorn genom bedrägeri eller förskingring kan du dock få äganderätt genom godtrosförvärv för 3 § gäller bara stulen egendom. Om personen som var skyldig dig pengar stulit egendomen från den andre mannen kan du alltså inte ha rätt till egendomen utan mannen har fortfarande äganderätt till datorn. Du kan dock få äganderätt om inte den förre ägaren kräver tillbaka egendomen inom sex månader från att han kan tänkas ha fått reda på att du hade egendomen. Om det gått sex månader kan den förre ägaren ha lösenrätt och kan få tillbaka datorn om han betalar ett lösenbelopp, 5 § GFL.

Om den andre mannen kan visa att datorn blivit olovligen frånhänt honom har han alltså rätt till datorn och din fordran mot den skuldsatte kvarstår. Om du vill driva in den skulden kan du få fordran fastställd genom att ansöka om stämning hos tingsrätt eftersom betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten inte verkar tillräckligt här då den skuldsatte förnekar skulden. Om du får fordran fastställd i dom kan du sedan få hjälp av kronofogden att driva in skulden genom utmätning eller liknande.

Hoppas du har fått svar!

Matilda HellströmRådgivare