FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal10/07/2015

Godtagbara villkor vid fastighetsköp

Hej.

Jag och min sambo har fått ett erbjudande om att köpa loss ett fritidshus där tomten måste avstyckas. Vi inväntar en värderingsman från vår bank. Problemet ligger just nu att de nuvarande ägarna vill sätta ett krav där om vi skulle få för oss, inom 5 eller 10 år, att sälja huset så ska de ha rätten till att köpa tillbaka huset till marknadspris. De använder sig just nu av en pensionerad bankdirektör som vill att detta avtal bör vara längre men vi känner att 5 år är lång tid och mycket kan hända på vägen. Lägger vi ner pengar på fastigheten genom reparationer samt underhåll finns risken att vi i slutändan förlorar stort på detta.

Vad kan säljarna kräva? Detta känns som en stor ovisshet men i grunden ligger det att husägarna vill kunna styra över vilka framtida grannar de kommer att ha.

Har försökt hitta mer information kring detta men lyckas sämre. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I Sverige råder avtalsfrihet i denna typ av situationer, vilket innebär att säljarna själva bestämmer om de vill sälja, till vem de vill sälja och med vilka villkor de vill sälja. Ni kan alltså inte kräva att få köpa huset till vissa villkor, utan här handlar det helt enkelt om att förhandla och kompromissa för att komma fram till ett avtal med villkor som kan accepteras av både köpare och säljare.

Villkor som inskränker köparens rätt att förfoga över fastigheten - vilket ett villkor av den förevarande typen är - måste dock tas med i den skriftliga köpehandlingen för att vara giltigt (Jordabalken 4 kap 3 §).

Elin BrännströmRådgivare