Godkännande av testamente

Hej! Jag är den ende anhörige till en nyss avliden äldre kvinna som bodde i en egen lägenhet på ett kommunalt servicehus. Det fanns ett testamente efter henne. Jag har inte godkänt testamentet ännu och innan jag har gjort det har det väl inte vunnit laga kraft, jag har väl 6 mån. på mig för godkännande. Nu är det så att dom som är omnämda i testamentethar har tagit en del av kvinnans kvarlåtenskap och resten har dom kört till "tippen" och lägenheten är tom, är detta en olaglig handling, kvarlåtenskapen är väl min tills jag ev. har godkänt testamentet eller har jag fel?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Jag utgår ifrån att du är arvinge till den avlidne och därmed har rätt att klandra testamentet.

Det stämmer att ett testamente inte vunnit laga kraft förrän det godkänts av arvingen/arvingarna. Alternativt att testamentstagarna låter delge testamentet till arvingen som sedan inte klandrar testamentet inom sex månader. Om testamentet inte klandrats inom 6 månader från delgivningsdatumet, vinner testamentet nämligen automatiskt laga kraft (14 kap 4 och 5§§ ÄB). Klandertalan anses väckt när ansökan om stämning kommer in till rätten. En arvsrätt p.g.a. testamente blir alltså inte definitiv i och med dödsfallet, utan testamentet blir gällande när det godkänts av arvingen. Arvet ska i sin tur inte skiftas förrän testamentet vunnit laga kraft.

Det ska i sammanhanget nämnas att ett dödsbo är en egen juridisk person. Detta innebär att boets tillgångar hålls rättsligen skilda från dödsbodelägarna (t.ex. arvingar och universella testamentstagare) så länge dödsboutredningen pågår. Ingen av er ”äger” alltså tillgångarna förrän denna är klar. En universell testamentstagare är en testamentstagare som har andelsrätt i kvarlåtenskapen liksom en legal arvinge. (11 kap 10§ st.2 ÄB)

Så länge dödsboet inte är skiftat måste någon ta hand om det dvs. förvalta dödsboet. Det handlar främst om praktiska saker som att ta hand om post, djur, betala räkningar och ibland t.ex. sälja saker. Boet förvaltas av dödsbodelägarna gemensamt. De universella testamentstagarna anses också vara dödsbodelägare, även om testamentet i sig inte vunnit laga kraft. Detta innebär att de också deltar i förvaltningen. Det är möjligt att vissa åtgärder som vidtagits av testamentstagarna kan hänföras till boets förvaltning. Denna ska dock utövas av alla delägare gemensamt, ni måste enas om i princip varje åtgärd. Endast åtgärder som inte tål att uppskjutas för företas trots att någon delägares samtycke inte kan inhämtas, dvs. om man inte har tid att vänta på dennes besked. (18 kap 1§ st.1 ÄB).

Om du själv vill titta närmare på nämnda lagrum se (https://lagen.nu/1958:637) för ÄB

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga.

MVH/ Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare