Godkännande av ordningsbot

Ej jakttagit stopplikt

Jag blev stoppad av en polisbil som körde efter mig igår kväll. Två poliser som var på bilen konstaterade att jag inte iakttog stopplikt vid en korsning jag nyss körde förbi. Själv mindes jag att jag stannade. Jag var rädd för att det skulle klånga till mycket om jag nekar det så jag erkände på platsen och fick en böt. Nu tänker jag ta tillbaka erkännandet. Vad får jag för konskvens och vad kan det leda till jag gör det.

Tack i förhand!

Eric

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Poliser har rätt att utfärda föreläggande av ordningsbot i enlighet med vad som föreskrivs i rättegångsbalken, 48:1,2,3 RB, se https://lagen.nu/1942:740.

För att sammanfatta dessa bestämmelser innebär dem att om du har godkänt en polismans föreläggande av en ordningsbot har du också fått en dom mot dig som också har vunnit laga kraft. Det här innebär att det inte finns mycket du kan göra för att undslippa böter i din beskrivna situation.

Det finns extraordinära möjligheter som exempelvis resning vilket används restriktivt av de svenska domstolarna. För att beviljas resning krävs det att du har väldigt starka skäl som grund för ditt påstående kring uppkomsten ordningsboten.

Jag hoppas mitt svar hjälpte.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare