God man förskingrar pengar

Hur vet jag om godeman har förskingrat pengar från mitt konto? Har hon rätt ta pengar som är mina pengar och lägger pengarna i sin egen ficka?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Din gode man har inte rätt att ta pengar som är dina och använda dessa för egna ändamål eftersom du då lider ekonomisk skada. Om din gode man har gjort detta har hon eller han troligtvis gjort sig skyldig till brottet förskingring enligt 1 § 10 kap. brottsbalken.

Det du bör göra om du misstänker förskingring är att anmäla detta till polisen, som kan utreda saken.

Med vänlig hälsning,

Henrik PerssonRådgivare