FrågaFAMILJERÄTTGod man07/11/2017

God man får inte lov att handla utanför sitt uppdrag

Bor tillsammans med min flerfunktionshindrade son, som omfattas av LSS, och har personlig assistans. Min son står på hyresavtalet till vår gemensamma bostad. Kan godeman tvinga mig att flytta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En god man kan sluta avtal för din sons räkning inom dennes uppdrag som god man. Huvudregeln är att din son ska samtycka till de handlingar som den gode mannen vidtar för din sons räkning. Uppdrag för goda män handlar ofta om att inhandla mat och betala räkningar. Jag skulle inte tro att din sons gode man har som uppdrag att bestämma över din sons boendesällskap. Om din son har uttryckt en vilja för att du ska bo i hyresrätten är den gode mannens synpunkter helt irrelevanta. En god man får inte gå emot din sons vilja (11 kap 5 § Föräldrabalken).

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig med fler frågor!

Carl Trolle OlsonRådgivare