FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet02/10/2013

Goåvobrev av fastighet

Hej, jag har ett gåvobrev utav en fastighet som skall bevittnas. Vad skall vittnena skriva, räcker namn och signatur? Vad menas med styrkt kopia, hur styrker man en kopia, vad skall stå?

Lawline svarar

Hej!

Överlåtelse av fastighet som är fast egendom kräver skriftligt avtal i enlighet med 4:1 och 4:29 jordabalken (https://lagen.nu/1970:994). Gåvobrevet ska innehålla fastighetsbeteckning och överlåtelseförklaring samt undertecknas av givare och gåvotagare. Om dessa förutsättningar är uppfyllda är gåvobrevet giltigt. Det krävs inte att några utomstående bevittnar gåvobrevet, till skillnad från exempelvis ett testamente som kräver två utomstående personers bevittning för att vara giltigt.

En bestyrkt kopia av något är ett foto eller en kopia av originalhandlingen, där det står att kopian överensstämmer med originalet samt signatur, telefonnummer/adress och datum.

Hoppas det besvarar dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare