Glömde meddela dödsboet om en skuld

Om glömde meddela dödsboet om en skuld vad händer då, fanns ändå inga pengar att betala skulder för.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel är det såklart väldigt viktigt att rätt uppgifter anges, men samtidigt finns en allmän regel som säger att skulder inte kan ärvas. Detta innebär att om det inte fanns några pengar att betala skulden med så kommer denna heller inte att kunna betalas. Av denna anledning spelar det i princip ingen roll om du glömde meddela dödsboet om skulden. Skulden kommer ändå att kvarstå.

Du behöver inte vara orolig!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare