FrågaKÖPRÄTTÖvrigt13/02/2015

Glömd deponerad egendom

För 20 år sedan blev en bekant till mig ombedd att förvara två tavlor i samband med att personerna som bor i ett grannland tömde dödsboet efter deras far som gått bort och de fick inte plats med tavlorna i transporten. Trots påminnelse från min bekant vid den tiden, återkom de aldrig för att hämta tavlorna. Min bekant har inte längre uppgift om var personerna bor. Tiden har gått och inför förestående flytt undrar min bekant nu om det är möjligt för honom att sälja tavlorna som är målade av en ganska okänd men ändå erkänd konstnär och beräknas betinga ett värde om ca 5-10.000.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt rättspraxis och doktrin så kan inte en äganderätt preskriberas. Eftersom tavlorna som har anförtrotts din vän för deponering alltjämt ägs av personerna i utlandet och din vän har skyldighet att utge dem så kan han göra sig skyldig till förskingring, om han tillägnar sig dem, eller olovligt förfogande, om han säljer dem vidare varigenom han frånhänder ägarna tavlorna (Brottsbalk (1962:700) 10:1 och 10:4).

Eftersom tavlorna har anförtrotts din vän för deponering så tillkommer som utgångspunkt vårdansvar, vilket framgår av Handelsbalk (1736:0123 2) 12:2. Eftersom din vän dock påminde ägarna i utlandet om deponeringen så skulle det kunna tolkas som att han inte längre vill ha tavlorna i sitt förvar. Om tavlornas ägare efter uppmaning dröjer med att hämta tillbaka tavlorna eller inte gör det alls så anses de stå "faran" (Handelsbalk 12:6). Det är något oklart vad "fara" innebär med hänseende till att bestämmelsen är ålderdomlig, men enligt doktrin så anses regeln avse att vårdansvaret minskar när ägaren är i dröjsmål för att hämta tillbaka sin egendom. Med andra ord behöver din vän inte ta hand om tavlorna i samma utsträckning som om de vore hans egen egendom.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare