Giltigt testamente när de som bevittnat avlidit

Hej! Jag undrar vad som gäller ett testamente där en av de två som bevittnat namnunderskriften har avlidit. Ett av vittnena är fortfarande i livet. Är testamentet giltigt eller behöver det göras om? Är det lagkrav på att vittnena ska vara i livet för att testamentet ska vara giltigt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 10 kap. 1 § Ärvdabalken ska ett testamente upprättas skriftligen samt bevittnas av två vittnen. Något krav på att dessa ska vara i livet när testatorn avlider för att testamentet ska gälla finns inte. Inte heller i 13 kap. Ärvdabalken anges att det faktum att vittnena avlidit före testatorn skulle äventyra testamentets giltighet. Testamentet är således fullt giltigt även om vittnena skulle ha avlidit efter upprättandet.

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare