Giltighetsfrågor och möjligheten till att ändra gåvobrev och testamente

Ångrar att jag skrev under ett testamente och vill få det ogjort. Mina morföräldrar har en fastighet, en gammal soldattorp, som deras son har fått efter att han själv tvingade dem att skriva ett testamente och ett gåvobrev som gör honom till ensam ägare. Jag och min syster näms också i testamenet och vi skrev under för 10 år sedan utan att jag förstod innebörden. Nu har jag fått veta att testamentet tvingades fram av deras son genom hot. Min morfar, som är 96-år gammal, har erkänt detta för mig. Mormor är död och morfar är fysisk svag men klar i huvudet. Sonen bor i en gäststuga alldeles bredvid i huset där morfar fortfarande bor och är ett ständigt hot då han kallar honom för fula saker. Jag fick också veta av morfars svåger att sonen ville kasta ut min morfar från huset strax efter min mormor dog, eftersom han blev ägare till huset. Morfar har också bekräftat detta för mig. Morfar önskar kunde få testamentet ogjort så att sonen inte förblir ägare till egendomen, men orkar inte ta tag i detta nu och dessutom är han rädd för sin son. Morfars son är sjukpensionär och tvingade sig fram ett boende i egendomen under hot redan innan mormor dog. Jag skrev under testamentet i god tro men nu ångrar jag då jag vet hur det gick till. Morfars son är sjukpensionär, lever ensam, har en son som inte har någon kontakt med och har saknat egen inkomst under större del av sitt liv. Finns det någon som helst möjlighet att få testamentet ogjort? Hur? I dagsläge betalar morfar alla kostnader för huset och om i framtiden när morfar inte längre finns är vi tveksamma att sonen kommer att ha råd att betala kostnaderna för fastigheten. Vi vill att torpet ska av känslomässiga skäl finnas kvar inom släkten och inte förloras pga skulder som leder till vräkning osv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag kommer att dela upp din fråga i

a.Gåvobrevet

b.Testamentet

Du frågar om det är möjligt att få testamentet ogjort, jag kommer diskutera det men också om gåvobrevet och testamentet utgör giltiga handlingar.

a. Gåvobrevet

När man genom gåvobrev skänker en fastighet förutsätter det att vissa formkrav är uppfyllda. Ett gåvobrev avseende fast egendom måste innehålla uppgift om fastigheten, förklaring att fastigheten ges bort, samt underskrift av givare och mottagare. Detta framgår av Jordabalken (JB) 4 kap 1 och 29 §§ (https://lagen.nu/1970:994#K4P1S1). Om dessa formkrav inte är uppfyllda är gåvobrevet alltså inte giltigt.

När föräldrar ger gåvor till sina barn är huvudregeln att detta ska ses som förskott på arv. Detta framgår av Ärvdabalken (ÄB) 6 kap 1 § (https://lagen.nu/1958:637#K6P1S1). Det innebär att vid bodelningen vid din morfars bortgång kommer värdet av fastigheten att räknas av mot övrigas arvslott. Om det inte blir jämt kan de övriga arvsberättigade kräva ersättning från sonen. Det finns dock undantag från denna regel, vilket jag återkommer till senare.

Om sonen tvingade dina morföräldrar att skriva under kan avtalet vara ogiltigt. I Avtalslagen 28 § (https://lagen.nu/1915:218#P28S1) framgår att en gåva kan ogiltigförklaras om den getts under tvång. Det krävs dock ett mycket starkt hot för att bestämmelsen ska bli tillämplig, exempelvis att han har hotat dem med pistol.

När man har skrivit ett gåvobrev finns det ett visst utrymme att ångra sig och ta tillbaka gåvan. Enligt Gåvolagen 5 § (https://lagen.nu/1936:83#P5S1) kan en gåva återkallas under vissa förutsättningar så länge den inte har fullbordats. Du skriver att gåvan övergick till sonen redan när din mormor gick bort. Eftersom gåvan då redan är fullbordad är den tyvärr också bindande och kan inte ångras i efterhand.

b.Testamentet

Huvudregeln när föräldrar ger sina barn gåvor är alltså att de ska ses som förskott på arv. Det är dock möjligt för föräldrar att ge gåvor till sina barn utan att det räknas som förskott på arv, exempelvis genom att skriva detta i ett testamente. Om i det aktuella testamentet framgår att gåvan inte ska ses som förskott på arv kommer fastigheten alltså inte att räknas av vid bodelningen efter din morfar. Det finns även andra sätt att se till att gåvan inte kommer att ses som förskott på arv, det kan till exempel finnas en annan handling som intygar detta. Det är också tillräckligt att det framgick vid gåvotillfället att de inte avsåg att ge sonen förskott på arv. Ett exempel skulle kunna vara att någon annan bröstarvinge fick en lika stor gåva eller att dina morföräldrar tydligt uttryckt att så var fallet, men så uppfattar jag inte situationen så som du beskriver den.

Du skriver att du och din syster var med och undertecknade testamentet. Jag ser ingen riktigt anledning till att ni skulle göra det om det inte är så att ni är arvsberättigade och genom testamentet avsade er rätten till arv, eller att ni agerade som vittnen.

Det är er mamma som är bröstarvinge till dina morföräldrar men om hon inte är i livet (eller om hon har avsagt sig rätten till arv med förbehåll om att ni ska få ärva) är det du och din syster som är arvsberättigade. Först kan man konstatera att om du och din syster var under arton år när ni skrev under testamentet är detta ogiltigt då en omyndig person inte kan avsäga sig sitt arv. Om du känner att du har blivit lurad när du skrev under avtalet kan det vara bra att kontakta en advokat eller jurist som efter närmare utredning kan bedöma om det är någon idé att gå vidare med fallet.

Det ska också tilläggas att en bröstarvinge som avsäger sig arv har rätt till skälig kompensation för arvsavståendet. Kompensationen motsvarar i princip laglotten (dvs. halva arvslotten). Detta framgår av ÄB 17 kap 2 § (https://lagen.nu/1958:637#K17P2S1).

Vid upprättande av testamenten måste två vittnen delta. Om ni skrev under i egenskap av vittnen är testamentet ogiltigt, den som bevittnar ett testamente får nämligen inte vara nära anhöriga till testatorn, vilket ni är som barnbarn, se ÄB 10 kap 1 och 4 §§ (https://lagen.nu/1958:637#K10P1S1). Detta skulle alltså innebära att testamentet inte är giltigt och att gåvan kommer att ses som förskott på arv (i det fall att det saknas något annat dokument eller liknande tyder på att gåvan inte ska ses som förskott) vilket som sagt medför att värdet av fastigheten räknas av mot övrigas arvslott.

Allmänt om testamentets giltighet

Eftersom du beskriver att dina morföräldrar skrev under testamentet under hot kan det vara så att testamentet i sig är ogiltigt, enligt ÄB 13 kap 3 § (https://lagen.nu/1958:637#K13P3S1). När det gäller styrkan av hotet kan sägas att det inte räcker att han har diskuterat saken med dina morföräldrar utan det krävs alltså att han har hotat eller lurat dem att skriva under. Vid bedömningen av sådant hot ser man till varje enskilt fall bland annat till hur han har uppträtt, hur det gick till vid själva underskriften och om dina morföräldrar uttryckte någon form av ovilja.

Du skriver att din morfar inte vill att testamentet ska vara giltigt. Huvudregeln är att ett testamente endast är giltigt om testamentsgivaren vill det. Detta framgår av ÄB 10 kap 5 § (https://lagen.nu/1958:637#K10P5S1). Det är dock inte tillräckligt att din morfar sagt att han inte längre vill att testamentet ska vara giltigt utan det krävs att han på något sätt återkallar det. Det enklaste och säkraste sättet är att förstöra testamentet och skriva ett nytt, men även att endast skriva ett nytt testamente (utan att förstöra det gamla) har setts som ett återkallande av det gamla. Då dina morföräldrar skrev ett gemensamt testamente kan din morfar endast ändra den del i testamentet som är hans. Om de exempelvis ägde halva fastigheten var kan han alltså endast testamentera om hälften, eftersom din mormors sista vilja inte kan ändras av någon annan än henne själv.

Sammanfattning och övriga synpunkter

Sammanfattningsvis är gåvobrevet giltigt om det inte är så att sonen har använt sig av starka hot gentemot dina morföräldrar och om det uppfyller alla formkrav. Giltigheten av testamentet samt dess innebörd är svårt för mig att dra några slutsatser kring men eftersom din morfar vittnar om hot och då han själv vill återkalla testamentet kan det finnas rättsliga medel att ta till. Det kan dock krävas att din morfar vill och vågar delta.

Om ni inte kan eller vill ta till rättsliga medel föreslår jag att ni försöker diskutera frågan med sonen. Om det är så att han inte kommer att ha råd att överta fastigheten kanske det finns en möjlighet för er att köpa den av honom till ett lägre pris. Jag förstår att detta inte är en önskvärd utgång men om inga andra alternativ finns kanske det är något att fundera över, speciellt med tanke på att ni önskar ha kvar den inom familjen.

Behöver du ytterligare hjälp med juridiken kring detta och/eller hjälp att upprätta nytt testamente vänligen återkom till mig så hjälper vi till med förmedling av en juristkontakt.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare