FrågaAVTALSRÄTTGåva04/03/2018

Giltighet av villkorat gåvobrev.

Hej, Jag har en släkting som vill ge sitt hus i gåva till sin fru och deras gemensamma son med förbehåll att släktingen får bo kvar i huset till sitt frånfälle.

Kan man skriva in en klausul i gåvobrevet att gåvan kommer att återgå så att båda blir hälftenägare av huset för det fall någon av dem skulle vilja skilja sig i framtiden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall kommer Jordabalken (JB), Äktenskapsbalken (ÄktB) samt Ärvdabalken (ÄB) att aktualiseras.

Jag förstår er situation som att din släkting är gift och har ett gemensamt barn med sin fru samt att de inte har något äktenskapsförord som skulle inskränka fruns rätt till den gemensamma bostaden vid eventuell skilsmässa eller död.

Om det inte finns något äktenskapsförord kommer egendomen att delas lika mellan makarna vid en bodelning (11 Kap 3 § ÄktB).

Gåva av fastighet.

En sådan klausul som du beskriver skulle komma att gälla mellan frun och din släkting. Däremot gäller klausulen ett villkor som är på s.k. obestämd tid. Det är inte säkert på förhand när eller om din släkting kommer att skilja sig. I det fallet att ett villkor är giltigt en längre tid än två år eller är på obestämd tid är det ogiltigt mot den som gåvotagaren överlåter fastigheten (4 Kap 30 § JB).

Dvs. din släktings fru skulle kunna sälja fastigheten med bindande verkan trots klausulen, eftersom den är på obestämd tid. Däremot gäller klausulen mellan din släkting och frun vilket innebär att din släkting kan kräva att få gåvans värde.

En alternativ lösning.

Eftersom det finns osäkerheter med att ge bort en fastighet i gåva med en sådan klausul kan man titta på alternativa lösningar. I och med att jag inte vet alla omständigheter i din släktings situation ger jag allmänna råd.

I och med att din släkting är gift och jag utgår från att det inte finns ett äktenskapsförord kommer hens fru att ärva bostaden av honom vid hens död (3 Kap 1 § ÄB) och ifall de skiljer sig kommer det att ske en hälftendelning mellan makarna (11 Kap 3 § ÄktB). Därmed ser jag, med beaktande av de omständigheterna jag känner till, inte ett behov av att ge bostaden i gåva till frun.

Sammanfattning.

Sammanfattningsvis kan din släkting ge fastigheten i gåva med en sådan klausul. Klausulen kommer dock enbart vara giltig mellan gåvogivaren och gåvotagaren, dvs. mellan din släkting och hens fru.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare