FrågaAVTALSRÄTTFormkrav31/05/2013

Giltig signatur?

Hej! I samband med en bostadsförsäljning vill jag anlita en mäklare. Mäklaren som jag har valt har skickat ett kontrakt till mig där hon har undertecknat med sina initialer i stället av sitt hela namn. Gäller en sådan underskrift? Jag vill lägga till att ett namnförtydligande som består av hela namnet står precis nedanför raden där hon har skrivit sina initialer. Mvh Michael

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Efter vad jag förstår gäller kontraktet som mäklaren har signerat mellan dig och mäklaren om att hon ska agera mäklare för dig vid en framtida bostadsförsäljning.

Då det i svensk rätt inte finns några generella regler för avtals utformning (förutom i vissa specifika fall, se bla. köp av fast egendom https://lagen.nu/1970:994#K4P1S1) finns det inte heller någon specifik lag som reglerar underskrifter.

Vid alla typer av avtal är det viktigt att bedöma om man har tillräcklig bevisning om motpartens identitet. Som exempel sägs i boken Allmän avtalsrätt (8 uppl.) av J. Ramberg och C. Ramberg på sid. 50 att "en bank som begär en underskrift av en borgensman inte bör nöja sig med ett hafsigt "X" som signatur, utan säkerställa att den signatur som ges liknar den som borgensmannen vanligen använder (t.ex. den som finns på borgensmannens ID-kort)".

Förutsättningarna i ditt fall är dock väldigt annorlunda, det föreligger t.ex. inte samma höga risk för bedrägeri vid ett åtagande om att agera mäklare som vid ett borgensåtagande.

Vid frågan om mäklarens underskrift "gäller" så har jag inget rakt svar att ge då det kommer ned till huruvida mäklarens namnteckning vanligtvis ser ut så eller inte. Om mäklaren har som rutin att underteckna avtal på förevarande sätt så bör det, vid en fråga om bevisning, tala för att det är hon som har undertecknat och att avtalet därmed är giltigt. Utgångspunkten är dock att mäklaren bör underteckna ert kontrakt på samma sätt som hon har undertecknat sin ID-handling.

Om du känner dig osäker kan en god idé vara att du helt enkelt frågar mäklaren hur hon ser på det hela.

Lycka till!

Vänligen,

Emelie SvenssonRådgivare