FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/03/2016

Giftorättsgods vid bodelning

Min man och jag ska skilja oss, när vi flyttade ihop för 7 år sedan så köpte han en husvagn som står på han vi har varit gifta i 3 år nu och jag undrar om jag har rätt till halva den. Jah har ju betalat lån och ränta på denna då vi haft gemensam ekonomi under alla år.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom, detta framgår av 7 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB). Enligt 7 kap. 2 § ÄktB är enskild egendom exempelvis sådan egendom som till följd av ett äktenskapsförord är enskilt, en gåva med villkoret att den ska vara enskild eller egendom som ärvts med villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda.

Den avgörande skillnaden är att giftorättsgods ska ingå i en bodelning mellan makarna, medan enskild egendom inte ska göra det, 10 kap. 1 § ÄktB. Utifrån din beskrivning verkar det som att husvagnen utgör giftorättsgods och ska således ingå i en bodelning. Huruvida du har rätt till halva husvagnen beror på hur mycket giftorättsgods som finns i boet. Vid en bodelning lägger man samman all egendom som är giftorättsgods och delar sedan detta lika mellan de två makarna.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare