Giftorättsgods och enskild egendom

Har funderingar på att gifta om mig. Har träffat en man som har fem miljoner och jag bara 2,5 miljoner. Vilken lösning brukar användas.. 1 Vi skriver äktenskapsförord på de olika beloppen och slår samman våra ekonomier och skapar ett bra gemensamt liv. 2 Vi slår ihop 2,5 miljoner var och han behåller sin överskjutande del för egna ändamål.

Lawline svarar

Hej! Roligt att du vänder dig till Lawline för dina juridiska frågor!

Rent generellt måste jag säga att det inte finns någon lösning som brukar användas. Det som närmast kommer tillhands är att påstå att de flesta inte skriver ett äktenskapsförord, vilket innebär att all egendom (med undantags givetvis) blir makarnas giftorättsgods. Med andra ord är det "normalt" att inte reglera egendom mellan sig i ett äktenskap.

Jag tänker kommentera de alternativ som du beskriver i din fråga.

1. I ett äktenskapsförord kan man reglera att en makes egendom ska vara enskild och att ny egendom också är enskild. Att den är enskild innebär att den inte ingår i en bodelning vilket påverkar resultatet av en skilsmässa, dödsfall och arvsskifte. Jag uppfattar det som att ni via äktenskapsförordet reglerar att era tillgångar på 5 respektive 2,5 miljoner ska vara er enskilda. Detta skulle i korthet innebära att vardera make behåller sin egendom vid en eventuell skilsmässa eller dödsfall (med undantag för makes arvsrätt om det finns gemensamma barn). Slår ni ihop era ekonomier kan separationsproblem rörande vem som äger egendomen uppkomma, vilket skulle kunna leda till att egendomen anses vara giftorättsgods (vilket i sin tur innebär att den delas mellan er vid separation) trots att det finns ett äktenskapsförord.

2. Om ni gifter er utan äktenskapsförord kommer er egendom att bli giftorättsgods. Detta inkluderar den del av hans egendom som hålls utanför "sammanblandningen". Detta kommer då ingå i en bodelning mellan er.

Hoppas jag svarade på din fråga.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare