FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/06/2015

Giftorättsgods och aktiebolag

Hej! Jag undrar om mina rättigheter t.ex a)om min man driver aktiebolag har jag också skulder om bolaget går i konkurs?

B) om vi skiljer oss eller vid träffande dödsfall kommer bolaget i bodelning?

Var snäll och beskriv till mig med enklare språk att undvika missförstående. Tack. Mvh Galya Krawczyk.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Om ni är gifta, så kommer bolaget ingå i en bodelning (vid skilsmässa eller dödsfall) ifall ni inte har avtalat om annat genom ett äktenskapsförord (se 7 kap 1 § och 7 kap 2 § samt 7 kap 3 § Äktenskapsbalken https://lagen.nu/1987:230) .

Ett aktiebolag har sina egna skulder och en person som driver aktiebolag kan inte bli personligt ansvarig för bolagets skulder (om denne inte uttryckligen ingått ett sådant ansvar).

Vidare svarar vardera make för sina skulder, det vill säga din man är ansvarig för sina skulder och de går inte över på dig, se äktenskapsbalken 1 kap 3 §.

Sammanfattningsvis kommer du inte stå för bolagets skulder om det går i konkurs, och din mans bolag kommer att delas mellan er om det är giftorättsgods i fall ni skiljer er / din man går bort.

Vänligen

Rådgivare