FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/09/2014

Giftorättsgods med lån

Hej vid skillsmässa: Jag ägde en bil innan äktenskapet som jag under äktenskapet sålde och köpte en ny bil. Pengarna från förra bilen lades in i den nya samt jag tog ett billån på resterande pengarna. Vid skillsmässa hur delar man upp bilen? Och lånet? Jag står själv på lånet. Jag funderar på att skriva in min fru som medsökande på lånet - då äger hon halva skulden och jag halva.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Egendom som en make tar med sig in i äktenskapet blir så kallat giftorättsgods, om egendomen inte är enskild, se 7:1 ÄktB. Av din fråga kan jag inte tolka in att bilen var enskild egendom, och här jämför jag med 7:2 ÄktB.

Detta betyder att bilen du ägde innan och förde med dig in i äktenskapet var giftorättsgods.

Huvudregeln för giftorättsgods vid en bodelning är att dessa läggs samman i en egendomsmassa där skulderna dras av och egendom fördelas därefter lika mellan makarna. Vardera make har sin del av giftorättsgodsen som ingår i massan. För att förtydliga detta ska jag ge ett exempel: Om make A har 100kr efter avdrag för skulder och make B 300kr efter avdrag för skulder är egendomsmassan 400kr (300+100) som ska fördelas mellan makarna, 200kr var, se 11:3 ÄktB.

Den nya bilen räknas således också som giftorättsgods, där du och din fru äger olika andelar då ni betalat olika mycket.

Om ni hade ägt halva bilen var, skulle halva bilens värde räknas in i din respektive din frus giftorättsgods. Skulderna hänförliga till bilen delas upp på motsvarande sätt om ni tagit lånet till lika stora delar tillsammans.

Då du har betalat mer av bilen äger du en större andel av den och i ett sådant fall är det den andelen av bilen du äger som tas upp som en tillgång på din sida av giftorättsgodset.

Eftersom att bilen inte kommer vara det enda som förs med in en bodelning, är det dock omöjligt att säga hur bilen de facto delas upp, då det jag skrivit ovan rör egendomen i pengar räknat. Eftersom att uppdelningen av egendomsmassan skett i monetära tal, är det först vid den så kallade lottläggningen som den faktiska uppdelningen av den fysiska egendom sker.

I första hand har en make rätt att få den egendom denne önskar, 11:7. Dock är det den make som har störst andel av giftorättsgodset som får välja vilken egendom denne ska avstå så att summan av bodelning blir hälften var. Om du då i en bodelning för med dig mer egendom in i den egendomsmassa som ska hälftendelas får du avgöra vilken egendom du ska avstå till förmån för din fru, se 11:7 & 9. Vill man inte avstå någon egendom alls, kan motsvarande summa betalas i pengar.

Jag måste också upplysa dig om att samtliga av dessa regler som rör vad som ska ingå en bodelning är dispositiva, vilket innebär att de endast aktualiseras om ni inte kan komma överens om hur ni ska göra med egendomen vid en äktenskapsskillnad. Med andra ord är det helt upp till er, så länge ni kan komma överens, att avgöra vad ni ska göra med bilen om ni går skilda vägar.

Hoppas jag tydligt svarade på ditt svar. ÄktB finner du här. Har du fler frågor tveka inte att höra av dig.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare