Giftorättsgods eller enskild egendom

Hej! Jag flyttade in till min mans villa för 9 år sedan och därefter gifte vi oss med äktenskapsförord. Efter ytterligare något år köpte vi en bostadsrätt där vi äger 50% var och delat lika på lånet. Som insats användes vinsten från min mans husförsäljning. Nu är vi på väg att skilja oss och ska sälja bostadsrätten. Vad händer med eventuell vinst? Gäller äktenskapsförordet där, eller delar vi lika?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som huvudregel gäller att vid giftermål blir all egendom giftorättsgods som vid separation delas lika mellan parterna, se 7:1 äktenskapsbalken (ÄktB). Egendom som inte är giftorättsgods utgör enskild egendom om det faller under någon av punkterna i 7:2 ÄktB. Egendom som i ett äktenskapsförord utpekats som enskild egendom är därför inte giftorättsgods.

Om jag förstår din fråga rätt bodde du tillsammans med din make i nio år, varvid ni därefter skrev ett äktenskapsförord när ni gifte er. Då jag inte vet vad som står i ert äktenskapsförord har jag svårt att göra en bedömning om vad som utgör enskild egendom i ditt fall. För giltigt äktenskapsförord gäller att det är upprättat skriftligen och att det pekar ut specifik egendom som är enskild och sedermera inte ska ingå vid bodelning, se 7:3 ÄktB.

Vad gäller bostadsrätten som ni äger 50 % vardera ser jag inget annat än att ni vid försäljning också delar på vinsten. Återigen, då jag inte vet vad som står i ert äktenskapsförord får jag utgå från att bostadsrätten är giftorättsgods, då ni båda äger den till lika delar. I ÄktB 9:1 framgår att bodelning ska ske vid separation och att makarnas egendom då ska delas lika. Vidare i ÄktB 10:1 framgår att den egendom som ska delas lika vid bodelningen är giftorättsgodset.

Jag hoppas att du känner dig nöjd med mitt svar. Har du ytterligare frågor är det bara att återkomma.

Lycka till och glad sommar!

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare