FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/01/2016

Giftorättsgods

Jag och min fru äger Aktiebolag 50% var. Jag går snart i pension och vill sluta arbeta i företaget. Samtidigt vill jag ta ut min andel av aktierna i företaget d v s 50%. Där är vi överens om. Vad händer sedan vid en ev. skilsmässa? Kommer kapitalet som jag tog ut från företaget ingå i bodelningen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Jag förstår det som att du frågar vad som sker med det kapital som du har efter att du sålt din andel av företaget, de pengar du får för aktierna, och om detta kapital kommer vara med i en eventuell bodelning mellan dig och din fru.

Enligt äktenskapsbalken är all egendom giftorättsgods, om egendomen inte är enskild egendom. Vad som är enskild egendom beror på vissa omständigheter, bland annat om det finns ett äktenskapsförord mellan er som skulle säga att aktierna och dess kapital skulle utgöra enskild egendom.Detta regleras i 7:1-2 ÄktB (här).

Eftersom att jag inte vet mer om ditt enskilda fall blir mitt svar att kapitalet från aktierna utgör giftorättsgods, som därmed kommer att ingå i en bodelning, eftersom att jag har svårt att se att dessa pengar i dagsläget skulle utgöra enskild egendom.

Jag hoppas jag besvarade din fråga och jag önskar dig en trevlig dag.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare