FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/09/2014

Giftorättsegendom

Hej Jag och min nuvarande man köpte en lägenhet då vi inte var gifta eller bodde ihop och hade separata adresser. Jag betalade hela summan men skrev över 25% till honom vid köpet. Detta skedde 2005. Han fick flytta in dit medan jag bodde kvar där jag bodde. Vi fortsatt att leva separate och på olika adresser tills vi gifte oss 2 år senare dvs 2007. Idag vill han skilja sig och kräver 50% vid försäljning av denna lägenhet. Har han rätt till det eller de egendom vi har skaffat efter giftemål dvs efter 2007 som delas 50-50. Jag skrev inte äktenskapsförord innan giftermålet. Hälsningar

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Enligt Äktenskapsbalken (ÄktB) 7 kap. 1 § är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Vad som räknas till enskild egendom framgår av samma kapitels 2 §. För att egendom ska anses som enskild måste den ha blivit det i en rättshandling, via ett äktenskapsförord, villkor i gåvobrev, uttryckt i testamente om det gäller ett arv, vara utbetalning via förmånstagarförordnande i olika typer av försäkring eller vara surrogat till nämnd egendom.

Det man tar med sig in i äktenskapet är alltså giftorättsgods om inget annat är avtalat. I ert fall har du inte skrivit något äktenskapsförord, och hela huset blev i samband med äktenskapet giftorättsgods. Av det sammanlagda giftorättsgodset får vardera maken 50% vid en bodelning (11 kap. 3 § ÄktB). Det behöver inte innebär att din man får just 50% av själva bostadsrättens värde.

All giftorättsegendom läggs ihop, men först har vardera make rätt till så kallad skuldtäckning enligt 11 kap. 2 § i ÄktB. Dina tillgångar läggs alltså ihop, sedan dras dina skulder av från värdet för tillgångarna. Det som återstår är ditt giftorättsgods. Din make gör likadant med sina tillgångar. Om någon make har mer skulder än tillgångar så blir den makens giftorättsgods 0. Det kan aldrig bli minus, man behöver aldrig betala den andres skulder. När respektive makes gifträttsgods efter skuldtäckning är fastslaget så läggs giftorättsgodset ihop, och sedan delas summan på två, vardera make får 50%.

Det spelar alltså ingen roll att du köpte bostadsrätten innan ni gifte er, eller att du äger 75% av den, den är giftorättsgods och ingår i bodelningen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare