Giftorätt och arvsrätt för makar

Jag är omgift och har flyttat in i min makes hus där han står som ensam lagfaren ägare. När vi la om lånen på huset så står vi bägge på lånen. Vad har detta för betydelse vid ev. dödsfall eller skilsmässa?

Vi har båda barn i tidigare förhållanden.

Lawline svarar

Hej!

Va trevligt att du vänder dig till oss här på Lawline och tack för din fråga!

Makars egendom kan delas upp i två olika kategorier, giftorättsgods (7:1 Äktenskapsbalken (ÄktB)) och enskild egendom (7:2 ÄktB).  Vid eventuell skilsmässa ska makarna dela lika på giftorättsgodset om det inte finns någon slags jämkningsgrund (exempelvis kort äktenskap), 11:3 ÄktB, genom en bodelning. Då huset inte verkar vara någon enskild egendom ska således huset vid eventuell skilsmässa delas lika mellan er, även fast din make är lagfaren ägare av huset. Då man självklart inte rent  fysiskt delar ett hus i två delar, gör man istället en lottläggning av den egendomen som finns, 11:7 ÄktB. Huvudregel är att man ska utgå från ägarförhållandena, dock är det annorlunda gällande er gemensamma bostad, 11:8 ÄktB. Där gäller behovsprincipen, vilket i korthet betyder att den som bäst behöver bostaden ska få den på sin lott. Finns det barn med i bilden brukar detta vara ett starkt skäl för att den maken som ska ha vårdnaden övertar bostaden.

Vid ett eventuellt dödsfall av din make så ärver du din make. Makar har således inbördes arvsrätt, 3:1 Ärvdabalken (ÄB). Dock så har din makes barn som inte är era gemensamma, dina särkullsbarn förtur. Hans barn är i första arvsklassen och ärver allt från sin förälder. Finns det inga andra gemensamma barn så ärver dina särkullsbarn din makes kvarlåtenskap, 2:1 ÄB. Innan detta så kallade arvskifte sker efter din make ska en bodelning mellan er ske, då äktenskapet har upplösts, 1:5 ÄktB. I bodelningen har du som sagt rätt till hälften av din makes giftorättsgods. Det som blir kvar på hans lott är din makes kvarlåtenskap. Eftersom din make har särkullsbarn kommer de ärva före dig, trots din arvsrätt som make, 3:1 ÄB. Slutligen kommer alltså dina särkullsbarn ärva din makes kvarlåtenskap om inget testamente finns som säger annat.

Man kan sammanfattningsvis säga att det egentligen inte spelar roll (rent arvs- och äktenskapsrättsligt) om du står på lånen eller inte, just i detta avseende.

Med vänlig hälsning,

Sandra NordinRådgivare