Giftorätt

Hej.

Jag är gift och vi ska inte skiljas. Jag är arbetslös och har bara sjuk och aktivitetsersättning. Har jag rätt till hans lön. Vad gäller vid giftorätt. Äger man hälften var eller vad är det som gäller. Finns inga äktenskapsförord.

Mvh

Ingegerd Hellgren

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawlline!

Jag tolkar din fråga såhär och kommer nu att göra en ansats att försöka besvara den.

- Vem äger vad i ett äktenskap?

- Vad är giftorätt?

- Vad har jag rätt till vid en eventuell skilsmässa.

Jag kan börja med att tipsa dig om att svaren på de flesta äktenskapsrättsliga frågor finner du i äktenskapsbalken (hädanefter ÄktB) som du kan finna här.

I ÄktB 1 kapitlet 3§ stadgas huvudregeln som besvarar frågan vem som äger vad i ett äktenskap. Där står det att ”Varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder”. Det innebär i sin tur att det som en make köper för egna pengar före och under ett äktenskap är således den makens egendom. Detta gäller även för skulder. Det finns självklart undantagsregler som utarbetats i praxis och ifall du vill läsa mer om dessa kan du läsa om t.ex, dold samäganderätt som kort innebär att trots att en make står ensam på t.ex. ett fastighetskontrakt så kan fastigheten samägas under vissa förhållanden. Detta tar oss vidare till fråga 2 angående giftorätt. Giftorätt är ett latent anspråk på hälften av det du och din make äger vid en eventuell skilsmässa. Då det i ert fall inte föreligger något äktenskapsförord eller annat jämförligt förhållande som innebär att viss enskild är att avse som enskild egendom så är huvudregeln alltså att allt ska delas lika. Reglerna stadgas i 9-11 kap ÄktB och huvuddragen innebär att båda makarna är skyldiga att redovisa för sina tillgångar och skulder, där tillgångarna sedan räknas av mot skulderna och överskottet läggs ihop med den andre makens överskott för att sedan delas lika makarna emellan. Även här finns undantagsregler som innebär att exempelvis vid korta äktenskap (under 5 år) kan vissa jämkningar ske och andra diverse mer undantagsliknande förhållanden.

För att sammanfatta och besvara din fråga så äger du och din make er egen egendom ensamt tills dess att ni skulle skiljer er. Giftorätt är inget direkt anspråk på hälften av egendomen utan endast ett latent äganderättsanspråk. Du har rätt till som huvudregel hälften av överskottet av din makes + dina tillgånger efter att ni båda dragit av värdet för era skulder.

Vad som kan vara värt att nämna är att makarna ska leva på ungefär samma ekonomiska standard. Detta kan du läsa mer om i ÄktB 6kap 1§. Detta är en uttalad princip i äktenskapsrätten som innebär att, varje make ska bidra till hushållet i den mån det behövs för att deras gemensamma och personliga behov ska tillgodoses. Detta förtydligas senare i ÄktB 6kap 2§ som stadgar att ifall det behövs så ska den andre maken skjuta över pengar för att bidra till att den andre makens personliga behov och gemensamma familjens behov uppfylls. Ifall detta inte sker finns de faktiskt en paragraf i ÄktB 6kap 5§ som stadgar att en make kan bli dömd i domstol att betala underhållsbidrag till den andre maken. Lagen används restriktivt och sällan men möjligheten finns.

Jag hoppas att jag har hjälpt dig i just ditt fall och att du har en fortsatt trevlig tisdag. Ifall du behöver ytterligare hjälp är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se eller boka tid med en av våra erfarna jurister.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare