Gift - med och utan äktenskapsförord

Om man gift sig utan att ha skrivit något som helst kontrakt, vad innebär detta? Vad finns det för olika slags äktenskapskontrakt? Finns det information om svenska äktenskapskontraktsregler att tillgå på franska, alternativt engelska?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man gifter sig utan att ha skrivit något äktenskapsförord har man giftorätt i varandras egendom. Det innebär att man har rätt till hälften var av värdet på boets alla tillgångar (efter avdrag för skulder) - alltså även sådant man har skaffat var för sig före äktenskapet. Kort sagt innebär det att man, när man skiljer sig, delar 50-50 på allting som man har. För att undvika detta kan man skriva äktenskapsförord som säger att viss egendom ska vara enskild egendom och således inte delas med hälften var när man skiljer sig. Äktenskapsförordet måste ni sedan registrera hos Skatteverket.

Jag hittade en sida där det står lite om detta på engelska. Klicka här.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare