Ger folkbokföring rätt till låsbyte fastän personen ej bor där?

Hej, skrev nyligen en fråga till er, men var tyvärr inte helt tydlig med min frågeställning.

Jag undrar om det är så, att om någon utan mitt medgivande folkbokför sig på min adress i min bostadsrätt, och det inte handlar om andrahandsuthyrning, har denna person då besittningsrätt och kan med sin legitimation be en låssmed låsa upp och hävda att hen bor i min lägenhet?

Om personen i fråga efter folkbokföringen väljer att flytta utomlands för längre eller kortare tid och bosättningskontrollen inte får tag på personen - vad innebär det/vad händer då?

Hur kan man få personen borttagen från min adress?

Lawline svarar

Hej igen,

Det du pratar om är brottsligt, eftersom en person som folkbokför sig i en bostadsrätt aldrig har besittningsrätt/besittningsskydd till den endast pga folkbokföring. Man måste äga en bostadsrätt, dvs. stå på köpeavtalet för att ha rätt till låsbyte i lagens mening. Om en person som inte bor i/äger lägenheten byter lås, gör denne sig skyldig till egenmäktigt förfarande enligt 8 kap 8 § BrB, och du borde anmäla detta till polisen.

Dock verkar det väldigt lätt för en person som inte bor i en lägenhet att byta lås för att denne är folkbokförd där, se https://www.expressen.se/kvallsposten/sa-latt-tog-han-over-alhems-lagenhet/.

Som jag tidigare skrev kan du kontakta skatteverket för att meddela att personen faktiskt inte bor där och skatteverket kan då välja att självmant ta upp saken till prövning om de tror att personen är fel folkbokförd, 34 § folkbokföringslagen. Om de finner att personen är felregistrerad kan de förelägga personen att göra en anmälan med rätt adress enligt 31 § folkbokföringslagen, och detta föreläggande kan förenas med vite enligt 37 § folkbokföringslagen. Dock verkar detta vara det enda du kan göra för att tvinga till att en person ska ta bort sin folkbokföring på din adress, eftersom det inte är brottsligt att vara felaktigt folkbokförd.

Du borde också rent tekniskt ha rätt till att byta lås igen, eftersom det är din lägenhet och du som ägare har rätt till att ha tillgång till den, och det borde då vara lika lätt för dig att byta låsen och på så vis ta över kontrollen igen om något sånt här olyckligt skulle kunna inträffa. Det är så klart inte kul att behöva kosta på sig ett låsbyte, men om personen har åkt utomlands och det inte går att få tag på denne, kan du byta lås på egen hand, det är inte brottsligt att göra på det viset.

Hoppas detta svarade på din fråga!

Maria MakdesiRådgivare