FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt18/09/2016

Genkäromål i svaromål

Jag har blivit stämd gällande en utökning av barnets boende. Då samarbetet inte fungerar vill jag göra en motpartstämning gällande vårdnad. Kan jag göra detta i svaromålet eller måste jag då inge en egen stämning?

MVh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om domstolsprocess återfinns i rättegångsbalken; nedan RB, se här. Processbestämmelser rörande familjemål återfinns även i föräldrabalken.

Huvudregeln är att talan väcks genom stämning, se 13 kap. 4 § RB. Enligt huvudregeln måste du alltså framställa det egna yrkandet i en egen stämning. Det finns däremot ett undantag när det gäller familjemål. I familjemål är det tillåtet att framföra egna yrkanden om boende och umgänge i sitt svaromål, jfr RH 2004:69. Du kan alltså framföra det egna yrkandet i ditt svaromål.

Jag ber om ursäkt för mitt tidigare svar, det var inte helt korrekt.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare