FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt07/08/2014

Gemensamt köpt hund men står inte som ägare

Vi står i begrepp att skilja oss (gifta). Vi har gemensamt köpt hunden men den står på min man. Vi har delat kostnaderna för hunden i alla år (12). Kan man nånstans kräva gemensam vårdnad. Vi kommer inte överens.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Juridiskt klassas hundar som lös egendom. Någon motsvarighet till föräldrabalkens ”gemensam vårdnad” finns inte för hundar. Eftersom en hund är lös egendom så innebär det att det är den som äger hunden som har rätt till den. I det här fallet har ni gemensamt köpt hunden men din man står som ägare på papperet. Om du kan bevisa att hunden har köpts gemensamt, tex genom vittnen, kan du väcka en fastställelsetalan i domstol om att du äger hälften av hunden enligt RB 13:2 https://lagen.nu/1942:740

Behöver du hjälp med detta kan du boka tid hos en erfaren jurist. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger.

Ellinor SvenssonRådgivare