Gemensamt konto när samboförhållande upphör

Min son har varit sambo, men nu har dom valt att gå skilda vägar. Dom har ett gemensamt konto och nu tycker hon att han har haft dyrare vanor än henne och hon tycker därför att han är skyldig henne pengar. Hur gör man med detta?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

När ett samboförhållande upphör är det sambolagen som reglerar vad som ska delas och hur detta ska ske. 3 § sambolagen stipulerar att sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom och det är detta som ska delas mellan samborna.

Enligt 6 § sambolagen är samboegendom möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Det innebär att ett gemensamt konto inte är samboegendom och därmed inte behöver delas lika vid en separation. Inte heller det faktum att en av samborna anser att den andre sambon haft dyrare vanor är något som föranleder en annan bedömning. Det får till följd att det enligt sambolagen inte finns några skyldigheter att betala tillbaka pengar oavsett hur tillgångarna på kontot använts.

Sambolagen hittar du här: https://lagen.nu/2003:376

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare